X
تبلیغات
پرتال جامع مدیران ایران فردا با اختیار داشتن نیروهای مستعد و توانمند و با تجربه آماده ارائه خدمات آموزشی،مشاوره مدیریت و سرمایه گذاری می باشد مشاوره|آموزش|خدمات|www.ModiranIran.Ir - 37 ابزار برای " حسابداری مدیریت "
www.ModiranIran.ir
 37 ابزار برای " حسابداری مدیریت " 

چکیده

بعضی وقت ها بسیار دشوار است که اطلاعات جمع آوری شده در مورد تکنیک ها و ابزارهای حسابداری مدیریت را متوجه شویم.
دریافت تکنیک ها و روشها از اینجا و آنجا برای محققین دردسر ساز می شود . مکرراً در بعضی از مواقع ، عده ایی می خواهند پایه و اساس تکنیک های بکار رفته در حسابداری مدیریت را بدانند .
به منظور تامین این اهداف مجادله انگیز ، در این مقاله اطلاعات و تکنیک های مختلف حسابداری مدیریت از کتابهای مختلف ، مجلات و مقالات جمع آوری شده ا ست در این گفتار 37 تکنیک و ابزار حسابداری مدیریت به اختصار مورد بحث قرار می گیرد تا خواننده را قادر سازد تکنیک و روش مناسب را در یابد.

مقدمه


حسابداری مدیریت یا حسایداری مدیریتی با تهیه و بکارگیری اطلاعات حسابداری برای مدیران درون سازمان در ارتباط است تا با مفاهیمی به آنها ارائه شود که مدیران اجازه یابند در وظایف مدیریتی و کنترلی خود بهتر تجهیز شده و تصمیمات رسمی و تجاری بگیرند .
بر طبق نظر انستیتو حسابداران مدیریت چارترد (CIMA) حسابداری مدیریت عبارتست از : فرآیند شناسایی ،جمع آوری ، تجزیه و تحلیل ، آماده سازی ، تفسیر و تبادل اطلاعات که برای برنامه ریزی ، ارزیابی و کنترل درونی و همچنین برای اطمینان از استفادهُ مناسب و مسئولانه بوسیله مدیران مورد استفاده قرار می گیرد .
حسابداری مدیریت همچنین شامل ، آماده سازی گزارشهای مالی برای گروههای غیر مدیریتی همچون سهامداران ، ذینفعان ، سازمانهای حکومتی و اداره مالیات میشود .
برای انجام اهداف حسابداری مدیریت ، ابزارها و تکنیک های متعددی به جهت موفقیت در بازار موجود است .


ابزار حسابداری مدیریت


تکنیک های حسابداری مدیریت که برای ارائه در این گفتار جمع آوری شده اند عبارتند از موارد ذیل :

1- روش ارزیابی متوازن
روش ارزیابی متوازن یک سیستم حسابداری مدیریت و در سیستم مدیریت استراتژیک بر پایه ارزیابی شاخصهای عملکرد کلیدی در طی تمام جنبه ها و نواحی یک شرکت از جمله ، مالی ، مشتری ، فرآیند های درونی و آموزشی و رشد می باشد.


2- بودجه انعطاف پذیر
بودجه انعطاف پذیر بر مبنای سطوح مختلف فعالیت می باشد . ابزاری بسیار مفید برای مقایسه نمودن هزینه های واقعی تجربه شده با هزینه های مجاز برا ی سطح فعالیت انجام شده است و در مقایسه با حالت ثابت دارای ماهیتی پویا می باشد .
یک دسته از بودجه ها می توانند بلادرنگ توسعه یابند تا مناسب هر سطحی از فعالیت ها بشوند . بودجه های منعطف بین هزینه های ثابت و متغییر فرق می گذارند و بدینطریق بودجه اجازه می یابد که بصورت خودکار برای هر سطحی از فعالیت که واقعاً انجام شده است تنظیم شود.


3- تجزیه و تحلیل هزینه ، حجم و سود (CVP)
تجزیه و تحلیل (CVP) رفتار درآمد کل ، هزینه های کل و سود را هنگامی که در سطح خروجی ، قیمت و فروش و هزینه های ثابت تغییراتی رخ میدهد مورد بررسی قرار میدهند.

(CVP) یک وسیله قدرتمند است که به مدیر در درک روابط فی مابین هزینه، حجم و سود کمک می نماید.
برسی (CVP) برای اینکه چگونه سود ها تحت تاثیر پنج عامل زیر قرار می گیرند متمرکز می شود .این پنج عوامل عبارتند از : قیمت فروش ، حجم فروش ، هزینه های متغیر واحد ، هزینه های ثابت کل و آمیخته محصول فروخته شده


4- مدل گرایش فکری یا درست به هنگام (JIT)
مدل گرایش فکری یا JIT یک فلسفه مدیریتی است که تلاش می نماید منابع اتلاف تولید و هزینه را از طریق تولید بخش درست، در مکان صحیح و در زمان درست را حذف نماید.
مدل گرایش تفکری یک رویکرد مدیریتی پنج مرحله ایی می باشد که منابع را از قبیل افراد و ماشین آلات ، پیرامون جریان فرآیند تجاری سازماندهی می کند و واحدها را از طریق این فرآیندها و در پاسخ به سفارشات مشتری به حرکت در می آورد و نتیجه آن شامل موجودی های کمتر ، قصور حد اقل ، جلو گیری از هدر رفتن تلاشها و پاسخ دهی به مشتریان در زمانی سریع تر می باشد.


5- تئوری محدودیت ها (TOC)
در سال 1985 گلدرات (Goldratt) کتاب " هدف " که داستانی در مورد تولید بود را منتشر نمود . گلدرات یک رشته 9تایی از قوانین را منتشر نمود که قوانین تولید بهینه او را خلاصه می نمود به این منظور که فلسفه هدف را بیشتر از عملیات تولیدی صرف را پوشش دهد تاکیدات گلدرات بر گلوگاه ها نهایتاً او را به تدوین نظریه اش در حل مسائل درون یک فراین ساختار یافته که آن را تئوری محدودیت نامید هدایت نمود .
TOC فرآیندی پنج مرحله ایی می باشد :
1- شناخت محدودیت های سیستم
2- تصمیم گیری در مورد چگونگی بهره گیری ار محدودیت های سیستم
3- به حاشیه رفتن هر مورد دیگری در تصمیم گیری مرحله 2
4- بالا بردن محدودیت های سیستم
5- اگر محدودیت در مرحله 4 برداشته شد، به مرحله 1 برگردید ، اما اجازه سکون به واسطه ایجاد فشارهای اولیه به سیستم را ندهید .


6- شش سیگما
6 سیگما را می توان به عنوان یک متد ولوژی ویژه برای توسعه و بکار گیری رشد کیفی در فرآیند های (بحرانی) حیاتی سازمان از طریق سنجش دقیق و تشخیص تفاوت با ویژگیهای مورد نظر مشتری و تنظیم (اصلاح ) آنها و یا ایجاد تمامی فرآیند های جدید برای نگهداری تفاوت ها در سطحی قابل قبول تعریف کرد . بطور خاص 6 سیگما تمرکز یک سازمان بر موارد زیر را جستجو می نماید :
1- تعریف نیازمندی های مشتری بر کاربر
2- هم راستا کردن فرآیندها در براورده ساختن آن نیازها
3- بکارگیری واحد متریک برای کمینه کردن اختلافات در فرآیندها
4- فرآیندهای توسعه ایی سریع و دائمی
6 سیگما سطحی از تولید کیفی است که تواتر یک اشتباه در هر میلیون عملیات است واین شامل 6 استاندارد انحرافات از متوسط معین داده شده بر پایه یک توزیع نرمال می باشد ( عموماً بعنوان متوسط محدودیتهای بالا و پایین ویژگیهای مورد نظر مشتری برای یک محصول یا عملیات تعریف شده است )


7- مدیریت کیفیت فراگیر (TQM)
مدیریت کیفیت فراگیر یا (TQM) یک مفهوم مدیریتی است که بوسیله ادوارد دمینگ (Edward deming ) وضع شده است .
پایه و اساس TQM عبارتست از کاهش خطاهایی که در طول تولید یا فرآیند خدمات، افزایش مشتری ، روند کلی مدیریت زنجیره تامین ، هدف گذاری برای مدرن سازی تجهزات و اطمینان از آموزش کارکنان در بالاترین سطح ایجاد می شود .
یکی از قوانین مورد توجه TQM محدود کردن خطاها به یک عدد در هر یک میلیون واحد تولید است .
مدیدیت جامع و فراگیر اغلب با توسعه ، استقرار و نگهداری سیستمهای سازمانی که برای فرآیند های مختلف تجاری مورد نیاز است همراه شده است .
هدف اساسی از TQM تشویق عدهَ کثیری از کارمندان در بکار گیری روشهای آماری ساده شده است .
در حقیقت آموزش نیروی کار در استفاده از ابزارهای آماری و روشهای حل مشکل یک پیش فرض اساسی برای شروع TQM می باشد . با این وجود همانطور که گفته شد TQM موثر ، از آموزش صرف کارکنان فراتر می رود تا جایی که چگونگی علم برای پیشرفت روزانه تصمیم گیری بکار گرفته شود .
کارمندانی که با یک مشکل مواجه می شوند آموزش می بینند تا تئوری هایی را تنطیم نمایند ، داده ها را جمع و بررسی نمایند ، تئوریهایشان را آزمایش کنند و سپس بر اساس یافته هایشان تئوریهای جدید را تنظیم کنند .


8- برنامه ریزی منابع شرکت (ERP )
بر طبق گفته ون وکومار (Van & Kumar ) سیستم برنامه ریزی منابع شرکت ERP متعهد می شود تا فرآیند تجاری را درون شرکت و هم نواحی وظیفه ای در سازمان یکپارچه نماید .
سیستم های اولیه ERP عمدتاً شامل نرم افزارهای کنترل موجودی ، بکار گیری موارد مورد نیاز و مدل برنامه ریزی تولید بودند .
تکامل پیوسته سیستمهای ERP بعداً در طیف کاملی از فرآیند های تجاری از قبیل فروش ، بازاریابی ، خرید ، انبارداری ، حسابداری و برنامه ریزی نیروی انسانی ، در گسترۀ داده های اطلاعاتی منسجم شرکت خلاصه شده است آخرین نسل از سیستم های ERP ، از طریق تبدیل فرآیندهای درون سازمانی نظیر مدیریت روابط مشتری و فروشنده به خارج از مرزهای انسانی گسترش یافتند .


9- هزینه یابی بر مبنای فعالیت
هزینه یابی بر مبنای فعالیت ( روش ABC ) یک سیستم هزینه یابی است که فعالیت های مختلف انجام شده در شرکت را شناسایی و محرک های هزینه چند گانه ( محرک های غیر حجمی به خوبی محرک های هزینه بر اساس حجم ) را برای تخصیص هزینه های سربار (یا هزینه های غیر مستقیم ) در تولید بکار می گیرد .
روش ABC روابط رسمی هزینه های ناشی شده از فعالیتها را شناسایی می کند . ABC روش هزینه یابی است که طراحی شده تا به مدیران اطلاعات هزینه را برای تصمیم گیری استراتژیک و سایر تصمیماتی که به صورت بالقوه ظرفیت تاثیر گذاری را دارند و به همین دلیل به خوبی هزینه های متغیر ثابت شده را ارائه دهد . هزینه یابی بر مبنای فعالیت به طور معمولی بعنوان یک مکمل بکار می رود و بعنوان جایگزین بر سیستم های معمولی هزینه یابی شرکت ها ارجحیت دارد.
بیشتر سازمانهایی که هزینه یابی بر مبنای فعالیت را بکار می گیرند دو سیستم هزینه یابی دارند ، سیستم رسمی هزینه یابی که برای گزارشهای مالی بیرون سازمانی بکار می رود و سیستم های هزینه یابی بر اساس فعالیت که برای تصمیم گیری داخلی و همچنین مدیریت فعالیت ها بکار می رود .


10- هزینه یابی سفارش کار(JOC )
سیستم هزیینه یابی سفارش کار ، روی هم رفته عبارتست از تخصیص تمام زمان ، مواد و مخارج به یک پروژّۀ مجزا و یا یک سفارش کار .
بطور مشخص JOC عمدتاً نرم افزار محور است و برای بودجه بندی ، پیش بینی ، جمع وآوری و گزارش دهی مخارج و د رآمد مرتبط با یک سفارش کار خاص یا یک پروژه ارائه می شود .
سیستم هزینه یابی سفارش کار در و ضعیت هایی که تعدادی محصولات متفاوت در هر دوره تولید شده اند بکار می رود . JOC همچنین بطور گسترده ایی در صنعت خدمات فنی بکار می رود .
بعنوان مثال ، بیمارستانها ، شرکت های حقوقی ، شرکت های حسابداری استودیوهای فیلمسازی ، آژانسهای تبلیغاتی و فروشگاهها ی تعمیراتی همگی گونه ایی از JOC را برای جمع آوری هزینه ها در حسابداری و فرآیندهای فاکتور بکار می گیرند.


11- سیستم هزینه یابی مرحله ایی هزینه
هزینه یابی مرحله ایی روشی از حسابداری مدیریت بکار رفته در تولید انجام شده بوسیله یکسری از مراحل یا فرآیند های شیمیایی یا عملیاتی می باشد .
ویژگیهایش این است که هزینه ها برای کل فرآیند تولید حساب شده است و هزینه متوسط تولید هر واحد در هر مرحله محاسبه شده است . سیستم هزینه یابی مرحله ایی در وضعیت هایی که شرکت ممکن است واحد هایی از یک محصول واحد را برای یک دورۀ بلند مدت تولید کند به کار می رود .
بعنوان مثال تولید کاغذ در Weyerhaeuser ، باز یافت شمس های آلومینیوم در Reynolds ، ترکیب و پر کردن شیشه نوشیدنی ها در کوکاکولا و تولید سوسیس در Oscar Meyer .
تمامی این صنایع بوسیله تولید یک محصول ضرورتاً همگن (یکنواخت ) که از طریق فرآیند تولیدی مستمر ایجاد می شود مشخص شده اند .
سیستم های هزینه یابیی مرحله ایی هزینه در یک عملیات جداگانه یا در یک واحد را برای کل یک دوره ( ماه ، سال ، فصل ) جمع می کنند و سپس این هزینه کل بر تعداد واحد های تولید شده در طی دوره تقسیم می شود .


12- هزینه یابی کامل
هزینه یابی کامل (جذبی) روشی است که به عنوان زیر مجموعه تمام هزینه های تولید هم متغیر و هم ثابت و هزینه های مستقیم و هزینه های غیر مستقیم رفتار می کند .
بعنوان مثال هزینه های فروش و اداری بعنوان هزینه های دوره عمل می کنند .
هزینه یابی کامل بعنوان هزینه های کالا در تمام هزینه های تولید صرفنظر از اینکه ثابت هستند یا متغیر عمل می کند.
هزینه یک واحد از کالا تحت هزینه یابی کامل شامل مواد مستقیم ، کار مستقیم و هزینه های سربار تولید ثابت و متغیر می باشد . بنابراین هزینه یابی کامل یک بخش از هزینه سر بار تولید ثابت را به همراه هزینه های متغیر تولید به هر واحد از تولید اختصاص می دهد .
از آنجا که هزینه یابی جذبی شامل تمام هزینه های تولید در هزینه های کالاست ، دائماً به آن به عنوان روش هزینه کامل اشاره می شود .


13- هزینه یابی متغیر ( هزینه یابی مستقیم )
تحت عنوان هزینه یابی متغیر تنها آن دسته از هزینه های تولیدی که در خروجی متفاوت هستند به عنوان هزینه های تولید عمل می شوند . این هزینه ها معمولاً شامل مواد مستقیم و بخش متغیر از سربار تولید در حال ساخت می باشد.
در این روش هزینه ثابت سربار به عنوان هزینه کالا محاسبه نمی شود ترجیحاً سربار ثابت تولید به عنوان هزینه یک دوره و مشابه هزینه های اداری و فروش در تمامی طول هر دوره هزینه شده است .
در نتیجه هزینه یک واحد از کالا در موجودی و یا در قیمت کالای فروش رفته تحت روش هزینه یابی متغیر شامل هزینه ثابت تولید نمی باشد .
هزینه یابی متغیر در پاره ایی از اوقات به هزینه یابی مستقیم یا هزینه یابی مدیریتی نیز مورد اشاره قرار گرقته است ( Garrison Noreen&brewer)


14- هزینه یابی استاندارد
هزینه یابی استاندارد یک سیستم حسابداری است که برای اختصاص مناسب هزینه های دستمزد مستقیم ، دستمزد غیر مستقیم ، مواد ، سربار و فروش ، عمومی و اداری بر مبنای یک واحد طراحی شده است و به منظور صحت هزینه یابی تولیدات و کنترل پیاپی این هزینه ها در مدیریت تولید ، بازاریابی ، خرید ، وظایف اداری و تجارت .


15- مهندسی ارزش
مهندسی ارزش ، روشی نظام یافته برای توسعهُ ارزش کالا یا محصولات و خدمات از طریق آزمون وظیفه می باشد . مهندسی ارزش اغلب از طریق پیگیری نظام یافته یک برنامه کاری چند مرحله ایی انجام شده است.
سیستم اصلی لری میلز (Larry Miles) رویه ایی شش مرحله ایی بود که او آن را " تجزیه و تحلیل ارزش برنامه کاری " نامید . دیگران برنامه کاریشان را به منظور تناسب با محدودیت ها تعدیل نموده اند .
بسته به نوع کاری ممکن است مراحل متعددی وجود داشته باشد . یک نسخه جدید از 8 مرحله پیروی می کند ، آماده سازی ، اطلاعات ، تجربه ، تجزیه و تحلیل ، ایجاد ، ارزیابی ، توسعه ، ارائه و پیگیری .
چهار مرحله اساسی در برنامه کار شامل موارد ذیل هستند :
- جمع آوری اطلاعات دربارۀ آنچه که برای موضوع مورد نیاز است . تجزیه و تحلیل وظیفه ایی تکنیکی و مهم در مهندسی ارزش است و معمولاً در مرحلۀ مقدماتی انجام می شود . سعی می کند تعیین کند که چه ویژگیهایی از عملکرد و یا وظیفه مهم هستند . سوالاتی نظیر این را می پرسد : برنامه چه هدفی را دنبال می کند ؟ چه کاری باید انجام شود ؟ چه کاری بهتر است انجام شود ؟ چه چیزی نباید انجام گیرد ؟
- ایجاد جایگزین : مهندسی ارزش در این مرحله سوال می کند که چه راههای جانشینی متفاوتی برای برآورد نیازها وجود دارد ؟ چه چیز دیگری وظیفۀ مطلوب را اجرا خواهد کرد .
- ارزیابی : در این مرحله تمامی جایگزینها ارزیابی می شوند با سنجش اینکه چطور آنها وظایف مورد نیاز را براورده می کنند و چطور هزینه قابل توجهی صرفه جویی می شود .
- ارائه : در این آخرین مرحله ، بهترین گزینه انتخاب شده و برای تصمیم نهایی به مشتری ارائه می شود .


16- حسابداری مصرف منابع ( RCA)
حسابداری مصرف منابع بصورت رسمی بعنوان رویکرد جامع مدیریتی ، کاملاً منسجم ، پویا ، نظام مند ( قانون مند ) که همراه با سیستم حمایت تصمیم برای بهینه سازی سازمان به مدیران ارائه می شود تعریف شده است .
RCA رویکرد حسابداری مدیریت جامع ، نسبتاً جدید و انعطاف پذیری است که بطور وسیعی در رویکرد حسایداری مدیریت آلمانی Gpk (Genz plankostenrechnny) پایه گذاری شده است و همچنین اجازه استفاده از محرک های هزینه بر مبنای فعالیت را می دهد .
سه عامل مرکزی اصلی وجود دارد که RCA را قادر می سازد تا ساختاری بسیار متفاوت بر مدل هزینه اش داشته باشد :
- نگرش منابع : منابع و هزینه هایشان ، برای مدل هزینه مناسب و سیستم حمایت از تصمیم بطور اساسی مورد توجه قرار می گیرند .
هزینه و در آمد سازمانی همگی تابعی است از منابعی که در تولید آنها بکار رفته است .
- مدل سازی کیفیت گرا: تمامی مدل ساخته شده کیفیت های عملیاتی را بکار می گیرد. داده های عملیاتی پایه ایی از ارزش ایجاد شده می باشند و شاخصهایی هدایت گر از نتایج اقتصادی هستند .
- رفتار هزینه : ارزش افزوده شده بعنوان پوششی به مدل کیفیت گرا می باشد و رفتار هزینه / پول بوسیله رفتار مقدار منابعی که بکار رفته است برای ایجاد ارزش عملیات در یک سازمان تشخیص داده شده است.


17- حسابداری ظرفیت پذیرش
( TA ) حسابداری ظرفیت پذیرش یک رویکرد حسابداری مدیریت بر مبنای اصول پویا ، یکپارچه و جامع است که اطلاعات حمایت از تصمیم را برای بهینه سازی سازمان به مدیران ارائه می دهد .
( TA ) رویکرد نسبتاً جدید حسابداری مدیریت است که به شدت بر پایه شناسایی عواملی است که مانع از رسیدن به اهداف یک سازمان میشود و بوسیله الیاهو و گلدرات مطرح شده است (Eliyahn and Goldratt) حسابداری ظرفیت پذیرش سه معیار سنجش از در آمد و مخارج ، ظرفیت زمانی سرمایه گذاری و هزینه های عملیاتی را بکار می گیرد .
سازمانهایی که تمایل دارند دستیابی به هدف را افزایش دهند ، به مدیرانی نیازمندند تا تصمیمات پیشنهاد شده را با سه سئوال آزمایش کنند .

آیا تصمیمات پیشنهاد شده .....تغییر دهند
1- افزایش ظرفیت پذیرش، چگونه؟
2- کاهش سرمایه گذاری (موجودی ها ) ( پولی که نمی تواند مورد استفاده باشد )، چگونه ؟
3- کاهش هزینه عملیات، چگونه؟
پاسخ سوالات فوق تاثیر تغییرات پیشنهاد شده بر سیستم گسترۀ سنجش را تعیین می کند

1- سود خا لص ( NP )
2- بازده سرمایه گذاری ( ROI ) = سود خالص / سرمایه گذاری = NP/I
3- بهره وری حسابداری ظرفیت پذیرش
4- بازگشت سرمایه


18- قیمت گذاری انتقالی
قیمت گذاری انتقالی به تجزیه و تحلیل ، مستند سازی و تنظیم هزینه های ایجاد شده بین بخشهای مربوط به کالا، خدمات ، یا استفاده از دارائیهای ( شامل دارائیهای نامحسوس ) اشاره دارد .
قیمت گذاری انتقالی بین اجزای شرکت ممکن است بکار رفته باشد تا تخصیص منابع در میان این چنین اجزایی را منعکس نماید.
بسیاری از دولت ها مقررات قیمت گذاری را پذیرفته اند و آن را در تعیین یا تنظیم درآمد های مالیاتی ملی یا بین المللی مالیات دهندگان به کار می گیرند . تعداد کمی از دولتها قوانینی را دنبال می نمایند که ماهیتی متفاوت دارد و به همین دلیل قیمت گداری انتقالی روند می پذیرد ( مسیر حرکتی ایجاد می کند )


19- تجزیه و تحلیل مزیت هزینه
تجزیه و تحلیل مزیت هزینه واژه ایست که به هر دو مورد زیر اشاره دارد :
- کمک در آگاه سازی یا ارزیابی موردی برای یک پروژۀ ارزیابی شناخته شده
- رویکرد غیر رسمی در تصمیم گیری اقتصادی
تحت هر دو تعریف اعم از عینی یا ذهنی بودن فرآیند شامل برآورد کل هزینه مورد انتظار در مقابل کل مزایای مورد انتظار یک فعالیت یا بیشتر به منظور انتخاب بهترین یا سود آور ترین گزینه می باشد.
فرآیند رسمی اغلب به CBA ( تجزیه و تحلیل هزینه – سود ) و یا BCA ( تجزیه و تحلیل هزینه – مزایا ) اشاره دارد.
عمل تجزیه و تحلیل هزینه – مزایا بین کشورها و بین بخشهای درون کشورها ( بعنوان مثال حمل و نقل ، سلامت ) فرق می گذارد . همچنین بعضی از مهمترین تفاوت ها شامل انواع تاثیراتی است ( مثل هزینه ها و مزایا ) که در ارزیابی شامل شده است .
اندازه تاثیرات در واژه های مالی و اختلاف در نرخ تخفیف بین کشورها بیان شده است.
موسسات در سراسر جهان به یک رشته از شاخصهای کلیدی مزیت ، هزینه شامل موارد ذیل متکی هستند :
- ارزش فعلی خالص (NPV )
- ارزش فعلی مزایا ( PVB )
- ارزش فعلی هزینه ها ( PVC )
- نسبت مزایا به هزینه ( BCR ) = ( PVB/PVC )
- مزیت خا لص
- NPR/K ( در هر کجا K بعنوان یک سطح از وجوه در دسترس باشد )


20- حسابداری هزینه جاری
حسابداری هزینه جاری به تجزیه و تحلیل جریان انرژی و مواد اشاره دارد .گیبسون و مارتین ( Gibson & Martin ) استدلال می نماید که تجزیه و تحلیل جریان مواد اساساً قصد دارد جریان حرکت انرژی و مواد را از طریق یک سیستم ایجاد ارزش همچون یک فعالیت تجاری و در یک دورۀ زمانی مشخص تعریف کند .


21- حسابداری مدیریت محیطی ( EMA )
حسابداری مدیریت محیطی ( EMA ) به عنوان بخشی از حسابداری محیطی ، به عنوان وسیله ایی با منفعت برا ی غلبه بر محدودیت حسابداری مدیریت سنتی با درک بهتر و سنجش مباحث مرتبط با محیط برای فرآیند تصمیم گیری مطرح شده است . بنابرین EMA نه تنها به مدیریت بهتر هزینه کمک می کند ، بلکه یک پروژۀ عمومی حفظ محیط زیست ( سبز ) را هم پیشنهاد میدهد.


22- بودجه بندی سرمایه ای
بودجه بندی سرمایه ایی ( یا ارزیابی سرمایه گذاری ) فرآیند برنامه ریزی است که برای تعیین اینکه آیا سرمایه گذاری بلند مدت یک شرکت مثلاً در ماشین آلات جدید ، جایگزینی ماشین آلات ، برنامه های جدید ، کالاهای جدید و پروژه های تحقیقات توسعه ( تحقیق و توسعه ) ارزش پیگیری را دارند بکار می رود .
بودجه بندی سرمایه ایی بودجه ایست برای سرمایۀ عمده ، یا سرمایه گذاری و مخارج خیلی از روشهای رسمی که در بودجه بندی سرمایه ایی به کار می روند از جمله تکنیکهای حسابداری نرخ بازگشت ، ارزش فعلی خالص ، سود آوری نرخ بازگشت خارجی ، نرخ داخلی بازدهی اصلاح شده و تعادل سرمایه گذاری


23- حسابداری مدیریت ریسک
حسابداری مدیریت ریسک با ایجاد ، انتشار و استفاده از اطلاعت حسابداری مرتبط باریسک در ارتباط است و مدیران درون سازمان راقادر می سازد تا قضاوت کنند و وضعیت ریسک یک سازمان را بر طبق اهداف آن شکل دهند .
به عنوان بخش و تابعی از سیستم حسابداری مدیریت ، حسابداری مدیریت ریسک دو هدف اصلی را دنبال می کند :
- تسهیل تصمیم گیری یا تصمیم گیری
- تاثیری بر تصمیم گیری یا مباشرت


24- بهایابی براساس هدف ( بهای تمام شده مد نظر )
هزینه یابی بر اساس هدف روشی برای هزینه یابی است که به وسیله شرکت ها بکار می رود و به عنوان ابزار مدیریت هزینه برای کاهش هزینه کل یک کالا در طی دوران چرخه عمرش با کمک مهندسی تولید و تحقیق و طراحی تعریف شده است .
هزینه یابی بر اساس هدف مقدار بیشینه هزینه است که می تواند بر یک محصول تحمیل شود وبا این وجود شرکت حاشیه سود مورد نیاز از آن محصول را در یک قیمت فروش مناسب کسب نماید .
هزینه یابی بر اساس هدف بیان می شود که محصولات بهتر است بر پایه ارزیابی صحیح از نیازها و خواسته های مشتریان در بخشهای مختلف بازار باشد و هزینه تمام شده نتیجۀ حاشیه سود مناسبی است که نشان دهنده آن چیزی است که مشتریان تمایل دارند برای کالا در زمان معرفی آن و پس از آن پرداخت نمایند
این مفاهیم بوسیله 4 مرحله اصلی از هزینه یابی بر مبنای هدف ( بهای تمام شده مد نظر ) حمایت می شود :
1- تعریف محصول
2- تعیین قیمت و هزینه هدف
3- دستیابی به اهداف
4- نگه داشتن هزینه های رقابتی


25- مدلسازی ریسک ( خطر )
مدلسازی ریسک بکارگیری تکنیکهای رسمی اقتصاد سنجی را برای تعیین مجموعۀ ریسک در یک سبد سهام مالی را مورد اشاره قرار می دهد . مدلسازی ریسک یکی از وظایف فرعی در درون گسترۀ وسیع از مدلسازی مالی می باشد . مدلسازی ریسک تککنیکهای متنوعی شامل ریسک بازار ، ارزش در ریسک ( Var ) پیشینه سازی تاریخی ( HS ) یا تئوری ارزش نهایی ( EVT ) را به منظور برسی سبد سهام و پیش بینی ضررهای احتما لی که ممکن است در انواع مختلفی از ریسک ها بوجود بیاید بکار می گیرد .
همچنین ریسک ها عموماً به ریسک اعتباری ، ریسک جاری ، ریسک نرخ سرمایه و دسته های ریسک عملیاتی دسته بندی می شود .
بسیاری از شرکت های مالی نیمه بزرگ مدلسازی ریسک را بکار می گیرند تا به ارزیابی مدیران سهام برای نگهداری مقدار سرمایه احتیاطی که باید نگه دارند کمک نمایند و همچنین در خرید و فروش دسته جات اوراق بهادار مالی به آنها یاری رساند .


26- مدیریت فرآیند ها
مدیریت فرآیند ها مجموعه ای است از فعالیت های برنامه ریزی ، نظارت و سنجش عملکرد فرآیند ، که بویژه در احساس فرآیند تجاری ، اغلب با مهندسی مجدد فرآیند تجاری اشتباه گرفته می شود .
مدیریت فرآیند ، بکار گیری دانش، مهارت ها ، ابزار ، تکنیکها و سیستم هایی برای تعریف ، دیدارسازی ، سنجش ، کنترل ، گزارش ، و توسعۀ فرآیند با هدف برآورد کردن سود آوری نیازمند یهای مشتری است .
و این می تواند با مدیریت برنامه متفاوت باشد ، در مدیریت برنامه ، گرایش به مدیریت یک گروه از پروژه های وابسته به هم وجود دارد . اما از دیدی دیگر مدیریت فرآیند شامل مدیریت برنامه نیز هست .
در مدیریت پروژه ، فرآیند مدیریت عبارتست از بکار گیری فرآیندی تکرارپذیر به منظور گسترش (افزایش ) نتایج ( برون داد) پروژه .


27- حسابداری منابع انسانی
HRA می تواند به عنوان فرآیند شناسایی ، ثبت ، سنجش منابع انسانی و مرتبط شد اطلاعات وابستۀ مالی با منابع انسانی برای ذینفعان تعریف شود . این قسمتی از حسابداری مدیریت است که مدیران را قادر می سازد تا منابع انسانی یک سازمان را مدیریت نمایند .
دو رویکرد اصلی در اینجا وجود دارد که در حسابداری منابع انسانی بکار می رود و تئوری های تحت این دورویکرد برای سنجش منابع انسانی وجود دارد .
- رویکرد ارزش اقتصادی
- رویکرد هزینه


28- Grenzpiankostenrechnung (GPK)
روش هزینه یابی آلمانی می باشد که در سالهای اواخر 1940 و 1950 توسعه یافته است . این روش طراحی شده است تا کاربردی مطابق و دقیق از چگونگی تخصیص و محاسبۀ هزینه های مدیریتی به محصول و یا خدمت ارائه دهد .
واژۀ GPK عمدتاً به صورت GPK ارائه می شود و بهترین ترجمه برای آن عبارتست از حسابداری هزینه حاشیه ایی برنامه ریزی شده یا حسابداری و برنامه ریزی هزینه منعطف تحلیلی .
GPK توسط جرج پلاتو ( Hans Georg Plant ) که مهندس ماشین آلات بود و همچنین ولفگانگ کیگر ( Wolfgang Kilger ) با یک کار دانشگاهی طراحی و ارائه شد .


29- هزینه یابی کیفیت
هزینه یابی کیفی نمایش اهمیت فعالیت های مرتبط با کیفیت به منظور کمک به مدیران می باشد . هزینه یابی کیفی هزینۀ عدم کیفیت برای یک سازمان را نشان می دهد ، همچنین مسیر علت ها و تاثیرات مسائل را نشان می دهند و محاسبۀ راه حل های بکارگیری سیستم های توسعۀ کیفیت و سپس پیشرفت نظارت را ممکن می سازد .
بعنوان یک روش در ایجاد و توسعۀ TQM ، هزینه یابی کیفی وسیله ایی قدرتمند برای توسعۀ بخشی از یک شرکت است .
هزینه یابی کیفی توصیه های واقعگرایانه در مورد چگونگی معرفی و توسعه یک سیستم هزینه یابی کیفی و بکارگیری اطلاعاتی که پدیدار می شوند ارائه می دهد.


30- مدیریت بر مبنای ارزش ( VBM)
مدیریت بر مبنای ارزش ، یک ابزار کلیدی برای ارزیابی پیشرفته استراتژیهای شرکت وپروژه ها از دیدگاه بیشینه سازی ارزش سهامداران ( SRM ) می باشد . روش VBM برای حمایت طراحی شده است به عنوان مثال تصمیمات سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری و ارزیابی مدرن از تصمیم گیری های عمده استراتژیک سنجش عملکرد مدیریت جزء مهم دیگری از VBM است . سنجش های عملکرد در سیستم های پاداش به منظور تراز کردن مشوق های مدیریتی با سهامداران بکار می رود .
تعداد متعددی چارچوب کاری VBM وجود دارد ، تجزیه تحلیل ارزش سهامداران ( SVA ) ساختار توسعه یافته راپاپورت Rapaport و تجزیه و تحلیل ارزش اقتصادی ( EVA ) توسعه یافته بوسیله استرن استوارت ( Stern stewart ) که هر دو نفر از افراد شناخته شده و معروف هستند . با این وجود همانطور که توسط بلاک ( Blak ) ، رایت ( Wright ) و بکمن ( Baekman ) توصیف شده است چالشگران بسیاری نیز وجود دارند . تجزیه و تحلیل وجه نقد ( CVA ) توسط اوتسون ( Ottson ) و ویسنرایدر ( Weissenrieder ) توسعه یافته و بازدهی جریان نقد در سرمایه گذاری ( CFROT ) ، دو پیشنهاد جایگزین جدی برای نسخه های مختلف از ( EVA ) هستند .


31- ارزش افزودۀ اقتصادی ( EVA )
ارزش افزودۀ اقتصادی یک معیار سنجش جدید عملکرد است که مدعی است محرک های مدیریت برای سهامداران را بهتر تنظیم می نماید .
( EVA ) می تواند به عنوان سود خا لص عملیات بعد از مالیات ها ( NOPAT ) هزینه پولی سرمایه را کاهش دهد .
( EVA ) مشابه است با سود اضافی ( RI ) اگرچه بر اساس بعضی از تعاریف ممکنست تفاوتهای کمی جزئی بین ( EVA ) و ( RI ) وجود داشته باشد (به عنوان مثال تنظیمی که ممکن است بر NOPAT اعمال شود قبل از آنکه برای فرمولهای زیرین اصلاحاتی مناسب شوند ) از سوی دیگر واژه ایی قدیمی برای ارزش افزوده اقتصادی " جریان موجودی نقدی مازاد " می باشد . در تمامی سه مورد ، هزینه پولی سرمایه به مقدار پولی که به هزینه متناسب ( در صد هزینه سرمایه ) ارجحیت دارد اشاره می کند .
استهلاک سر قفلی یا سرمایۀ تبلیغات مارک تجاری و سایر اصلاحات مشابه ترجمه هایی هستند که می توانند سود اقتصادی را بسازد که به نوبۀ خود ارزش افزودۀ اقتصادی را ایجاد می نماید .
EVA یک نام تجاری ثبت شده بوسیلۀ توسعه دهندگان آن استرن استوارت و شرکاء ( Stern Stwart & co ) می باشد .


32- هزینه یابی بر اساس واحد خروجی
هزینه یابی خروجی با واحد شکلی از عملیات هزینه یابی است . روشی از هزینه یابی بوسیلۀ واحد تولید می باشد .
در گرایش تولیدی یک ارتیکل منفرد بر روی مقیاس بزرگ از طریق فرآیند مستمد تولید مورد پذیرش می باشد . و تمامی واحد های تولید قادر هستند در واحد سنجشی مناسب بیان شوند .


33- حسابداری هزینه تمام شده ( FCA )
حسابداری هزینه تمام شده در کل به فرآیند جمع آوری و ارائۀ اطلاعات ( هزینه ها به خوبی مزایا ) را برای هر جایگزین پیشنهاد شده اشاره دارد وقتی که یک تصمیم ضروری است .
FCA یک روش معمول از حسابداری هزینه است که هزینه های مستقیم را ردیابی می کند و هزینه های غیر مستقیم را تخصیص می دهد .
حسابداری هزینه درست ( TCA ) اغلب به عنوان مترادف آن بکار می رود کارشناسان هر دو واژه را مساله دار در نظر می گیرند . چرا که حقیقت ( True ) و کامل ( full) ماهیتی ذهنی دارند .


34- هزینه یابی خدماتی / عملیاتی
هزینه یابی خدمات شکلی از هزینه یابی عملیاتی می باشد که در جائیکه خدمات ارائه شده است به عنوان یک مسئولیت ( متعهد ) یا بوسیله مرکز هزینه خدمات درون یک مسئولیت بکار می رود .
مشابه هزینه یابی واحد و هزینه یابی فرآیند ، هزینه یابی خدمات شکلی از هزینه یابی عملیات است . تاکید بر روی هزینه ارائه خدمات بر ثبت هزینه تولید ارجحیت دارد .


35- هزینه یابی قرارداد
بر اساس ( CIMA ) به عنوان " یک شکل از هزینه یابی سفارش ویژه ، ویژگی ( خصوصیت ) هزینه در قراردادهای انفرادی "
هزینه یابی قرارداد در هزینه یابی سفارش ویژه مشابه است با هزینه یابی سفارش کار. هردوی این ( فرم ها ) اشکال با هزینه یابی سفارش ویژه در ارتباط هستند . با این وجود هزینه یابی قرارداد برای سفارشاتی ( وظایفی ، که نیاز به زمان طولانی برای تکمیل شدن دارند بکار می رود .
علاوه بر این کار قرار داد ماهیتاً همانند موردیکه در خارج از محدودۀ کارخانجات انجام می شود می باشد.



36- هزینه یابی عملیات
بر طبق اصطلاحات CIMA ، هزینه یابی عملیاتی عبارت است از " روش هزینه یابی قابل استفاده در جائیکه کالاها و یا خدمات از یک روند دنباله دار مستمر ویا عملیات و فرآیند تکراری منتج می شوند "
هزینه ها در میان واحدهای تولید شده در یک دورۀ زمانی معدل گیری می شوند


37- هزینه های یکسان
مزیتی که به واسطه پذیرش چندین روش هزینه یابی های مشابه ، اصول و تکنیک ها – روشهای هزینه یابی پایه ایی مشابه و اصول و تکنیک ها حاصل می شود .
هزینه یابی یکسان روشی مجزا از هزینه یابی نمی باشد .
این پذیرش اصول و رویه های یکسان هزینه یابی بوسیله واحد های مختلف از صنعتی مشابه یا چندین تعهد به وسیله توافقی متقابل می باشد .
این تنها تکنیکی است که به کمک اشکال هزینۀ اعضاء منفرد یک صنعت بصورتی قابل مقایسه ارائه شده است .



نتیجه گیری
از آنجا که حسایداری مدیریت التزام قانونی مشابهتی یا حسابداری مالی ندارد ، یک مدیر می تواند ابزار و تککنیک هایی را که علاقه مند است انتخاب نماید .بعضی وقت ها این انتخاب موفقیت آمیز و در موارد دیگر به استراتژی سازمان بستگی دارد . اما انتخاب استراتژی درست برای سازمان عامل اساسی است.

برچسب‌ها: حسابداری مدیریت
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم فروردین 1391ساعت 13:0  توسط مدیران ایران فردا  |